Vlaamse Ardennen '22

Vrijdag 14/01/2022

Appie is packed and loaded. Na schooltijd vertrekken we richting de Vlaamse Ardennen, het moet niet altijd ver zijn. Na een korte stop voor een nieuwe gasfles reden we nog een kwartiertje verder tot aan de camperplaats Sint-Arnolduspark op Tiegem berg, vrijwel op de grens van West -en Oost-Vlaanderen. Mooie, kleine recente camperplaats met  5 ingerichte plekken. Elektriciteit is er aanwezig mits betaling aan de zuil, 1 euro per 2kwh. Vers water tevens mits betaling. Grijs water en toilet kunnen er gratis geloosd worden. De plekken lopen wat af maar daarvoor hebben we de oprijblokken. Nadat we geïnstalleerd zijn blijven we de rest van de avond in Appie, lekker warm en gezellig.

eten kan in de buurt. Op 400 meter is er restaurant Landouw (www.landouw.be) , goede reviews op google maar voor ons voor een volgende keer. Vanavond old fashioned brood met beleg.

camperplaats Anzegem - Tiegem berg

Zaterdag 15/01/2022

We worden vroeg gewekt door een enthousiaste haan in de nabije omgeving maar rollen toch wat later uit ons bed. Het is nog wat mistig maar de zon doet haar best om door te breken. Wij breken uit naar buiten en steken de straat over naar het Sint-Arnolduspark. Het Sint-Arnolduspark werd eind 19de eeuw aangelegd, nadat er zich een paar miraculeuze genezingen zouden hebben voorgedaan. Er werd een kapel gebouwd en er kwamen kunstmatige rotsen, vijvers, fonteinen, wandelpaden en een ligweide. Vandaag wordt het park nog altijd bezocht door bedevaarders, maar ook wandelaars en natuurliefhebbers komen er zeker aan hun trekken.

Er is een leuke speeltuin voor de kinderen waar zij zich kunnen uitleven en je zelf even tot rust kan komen. Vlakbij de ligweide ontdekken we er een Picknickkast. Leuk concept en ideetje om nog eens terug te komen bij mooi weer (https://www.picknickkast.be/). We trappelen er nog wat rond en gaan dan terug naar de camperplaats.

De Streuvelswandelroute passeert eveneens aan de parking. De wandelroute verkent het licht glooiende landschap rond de Tiegemberg waar Streuvels vaak vertoefde.  Een wandeling van 6,9 km via onverharde veldwegen en tegelpaden. Ontdek er de Bergmolen, de uitkijktoren en het Sint-Arnolduspark. Op de terugweg wandel je langs enkele merkwaardige hoeven, oude molens en voorbij de restanten van de Schernaaibossen.

Top locatie voor wandelaars dus, ook voor fietsliefhebbers een goede uitvalsbasis.

Zelf hebben we een andere wandeling op de planning staan, in het Kluisbos. We rijden tot aan de parking in de Bergstraat op de Kluisberg. Er is nog voldoende plaats op de parking, we eten nog wat en starten aan de wandeling in het bos. (https://www.routen.be/kluisbos-wandelroute) 6.4 km is een perfecte afstand voor de kroost. De zon doet haar uiterste best en we genieten met volle teugen van de omgeving en mistige vergezichten over de taalgrens. Achteraf zal het met volle teugen genieten worden van wandelschoenen poetsen. Na de wandeling tijd voor koffie in de Kluizbar. De meisjes eten ijsjes, de jongens een pannenkoek. Wanneer we terug bij Appie komen staat de parking behoorlijk vol. Voldaan vertrekken we richting Oudenaarde.

In Oudenaarde kiezen we voor een plekje aan de Schelde. Er zijn plaatsen voor campers voorzien op parking Den Ham, geen voorzieningen, maar wel op de rand van het centrum van Oudenaarde. De zon schijnt over het water en de eenden flaneren over de oever. Enkele binnenschepen passeren over de Schelde. Tijd voor koffie aan het water en genieten van de schommelbanken vlakbij. Er is wat lawaai van het verkeer over de brug vlakbij en er passeert af en toe een trein maar dit is best wel een mooie plek. De avond valt en we spelen een paar gezelschapsspelletjes vooraleer we onze honger gaan stillen.

Dat doen we in restaurant Pont-Levis 18 (https://www.pont-levis18.be/) , langs de Schelde op 500 meter van de parking. Na een lekkere en gezellige maaltijd keren we terug via de mooi verlichte markt van Oudenaarde richting Appie. De kinderen in hun kribbe en nog eventjes Netflixen vooraleer wij ook onze ogen sluiten.

Zondag 16/01/2022

Rustig aan op zondagmorgen. Te voet naar de bakker gelegen naast het restaurant van gisteren. Toch wel wat keuzestress. Terug in Appie begint het wat te regenen. We ontbijten, spelen een spelletje en lezen een boek. Rond 11u wordt het droog en trekken we naar buiten om enkele Geocaches te zoeken in Oudenaarde.

Na de middag lopen we nog even rond de vijver van recreatiedomein Donk. Vandaag wat fris voor waterspelletjes maar hier kunnen we in de zomer nog eens terugkomen. Terug bij Appie maken we ons klaar om terug huiswaarts te rijden en kunnen we opnieuw terugblikken op een geslaagd weekend. We sluiten thuis af met frietjes van de frituur, altijd lekker.